|
Rigmor Aaserud
|
Jeg er i utgangspunktet for EU-medlemskap, men det er ikke en aktuell problemstilling nå.
|
Jeg mener resultatet av en evnt folkeavstemming vil være avgjørende, dersom deltakelsen er god.
|
EØS-avtalen fungerer greit i dag, men jeg mener det er feil å ikke ha innflytelse på beslutninger som påvirker norske interesser.
|
|
Det er ikke mulig å mene noe om nå. Jernbanepakke iv er ikke klar.
|
Vi bør bruke det handlingsrommet som EØS-avtalen gir.
|
|
Tore Hagebakken
|
Jeg er i utgangspunktet positiv til EU, men jeg mener ikke medlemskap er en aktuell problemstilling å ta opp nå eller de nærmeste årene. EØS-avtalen fungerer bra for norske interesser og jeg mener ikke norsk EU-medlemskap er noe vi bør jobbe for nå.
|
Dersom man skal holde folkeavstemming om EU spørsmålet, mener jeg man resultatet av denne vil være avgjørende for et vedtak.
|
Jeg er for EØS-avtalen, jeg mener EU-medlemskap ikke er et alternativ nå, heller ikke i neste 4 årsperiode.
|
|
Jernbanepakke IV er såvidt jeg vet ikke klar enda.
|
Norge bør benytte alle de mulighetene som ligger i EØS avtalen. Om den bør benyttes mer aktivt avhenger fra sak til sak.
|
|
Stine Renate Håheim
|
|
|
|
Vil ta stilling til dette dersom det en dag foreligger en bilateral handelsavtale.
|
Jeg mener Norge ikke bør innføre direktiv som tvinger oss til å konkurranseutsette persontrafikken på jernbanen.
|
Jeg vil ta stilling til enkeltdirektiver når de kommer. Generelt mener jeg Norge har mye å tjene på å drive en mer aktiv politikk for å påvirke direktiver før de blir vedtatt i EU. Jeg mener at reservasjonsretten i EØS er reell og bør brukes dersom direktiver strider mot viktige norske interesser.
|
|
Kjersti Stenseng
|
Jeg er i utgangspunktet positiv til EU, men jeg mener ikke medlemskap er en problemstilling som er aktuell å ta opp nå eller de nærmeste årene. EØS-avtalen fungerer bra for norske interesser og jeg mener ikke norsk EU-medlemskap er noe vi bør jobbe for nå.
|
Dersom man skal holde folkeavstemming om EU-spørsmålet, mener jeg resultatet av denne vil være avgjørende for et vedtak. Usikker på om jeg ville støtte et slikt forslag om endring av grunnloven dersom jeg skulle være med å behandle det.
|
Jeg er for EØS-avtalen, jeg mener EU medlemskap ikke er et alternativ nå, heller ikke i neste 4 årsperiode.
|
|
Jernbanepakke IV er såvidt jeg vet ikke klar enda.
|
Norge bør benytte alle de mulighetene som ligger i EØS-avtalen. Om den bør benyttes mer aktivt avhenger fra sak til sak.
|
|
Morten Ørsal Johansen
|
|
|
|
Det kommer selvsagt helt an på innholdet av avtalen.
|
|
|
|
Harald Eivind Bakke
|
|
|
|
|
|
|
|
Olemic Thommessen
|
Høyre mener at Norge på lang sikt er tjent med et medlemskap i EU og vil arbeide for styrket integrasjon i Europa og norsk medlemskap i EU. Spørsmålet om medlemskap i EU skal avgjøres ved folkeavstemning. Så lenge Norge ikke er medlem, vil Høyre prioritere en mer aktiv europapolitikk. Det norske samfunnet formes av beslutninger tatt i et politisk system der norske velgere ikke er representert. Dette er et demokratisk problem. Selv om det i den kommende stortingsperioden ikke er aktuelt å erstatte EØS-avtalen med et medlemskap i EU, ønsker Høyre på lengre sikt å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU.
|
Forslaget om endring av Grunnloven § 93 ble ikke bifalt i Stortinget i 2011; se Innst. 148 S. (2011-2012). I det nye forslaget i Dokument 12 (2011-2012) er det fremmet tilsvarende forslag, og dette skal behandles i neste stortingsperiode. Høyre var ved forrige behandling av den oppfatning at det stortingsmindretallet som kan blokkere og stemme ned et flertall i Stortinget og i folket, endres fra en fjerdedel til en tredjedel av stortingsrepresentantene, under forutsetning av at det i forkant er avholdt en rådgivende folkeavstemning. Uten folkeavstemning fastholdes kravet om tre fjerdedels flertall som i dag.
|
Nei. Høyre ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU. Se for øvrig spørsmål nr. 1.
|
Høyre forholder seg til EØS-avtalen og ønsker ikke å erstatte den med en bilateral handelsavtale. Tilgang til EUs indre marked gjennom EØS-avtalen er en viktig forutsetning for å sikre velferden i det norske samfunnet.
|
Nei. Høyre støtter at jernbanepakke IV implementeres og tas inn i norsk lovgivning gjennom EØS-avtalen. En evaluering av Gjøvikbanen utført av Transportøkonomisk institutt i 2010 dokumenterte at anbudskonkurranse fører til lavere kostnader for det offentlige, et bedre tilbud for passasjerer uten at de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser ble forverret.
|
Høyre mener at den beste måten å påvirke lovgivning på et å involvere seg tidlig og relevant i prosessene. Vi mener at reservasjonsretten skal benyttes i prinsipielt viktige saker og ikke symbolsaker.
|
|
Jørand Ødegård Lunde
|
Høyre mener at Norge på lang sikt er tjent med et medlemskap i EU og vil arbeide for styrket integrasjon i Europa og norsk medlemskap i EU. Spørsmålet om medlemskap i EU skal avgjøres ved folkeavstemning. Så lenge Norge ikke er medlem, vil Høyre prioritere en mer aktiv europapolitikk. Det norske samfunnet formes av beslutninger tatt i et politisk system der norske velgere ikke er representert. Dette er et demokratisk problem. Selv om det i den kommende stortingsperioden ikke er aktuelt å erstatte EØS-avtalen med et medlemskap i EU, ønsker Høyre på lengre sikt å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU.
|
Forslaget om endring av Grunnloven § 93 ble ikke bifalt i Stortinget i 2011; se Innst. 148 S. (2011-2012). I det nye forslaget i Dokument 12 (2011-2012) er det fremmet tilsvarende forslag, og dette skal behandles i neste stortingsperiode. Høyre var ved forrige behandling av den oppfatning at det stortingsmindretallet som kan blokkere og stemme ned et flertall i Stortinget og i folket, endres fra en fjerdedel til en tredjedel av stortingsrepresentantene, under forutsetning av at det i forkant er avholdt en rådgivende folkeavstemning. Uten folkeavstemning fastholdes kravet om tre fjerdedels flertall som i dag.
|
Nei. Høyre ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU. Se for øvrig spørsmål nr. 1.
|
Høyre forholder seg til EØS-avtalen og ønsker ikke å erstatte den med en bilateral handelsavtale. Tilgang til EUs indre marked gjennom EØS-avtalen er en viktig forutsetning for å sikre velferden i det norske samfunnet.
|
Nei. Høyre støtter at jernbanepakke IV implementeres og tas inn i norsk lovgivning gjennom EØS-avtalen. En evaluering av Gjøvikbanen utført av Transportøkonomisk institutt i 2010 dokumenterte at anbudskonkurranse fører til lavere kostnader for det offentlige, et bedre tilbud for passasjerer uten at de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser ble forverret.
|
Høyre mener at den beste måten å påvirke lovgivning på er å involvere seg tidlig og relevant i prosessene. Vi mener at reservasjonsretten skal benyttes i prinsipielt viktige saker og ikke symbolsaker. Høyre ønsker å reversere bruk av reservasjonsretten i forbindelse med Eus tredje postdirektiv.
|
|
Hilde Ekeberg
|
Nei, jeg synes ikke at Norge bør arbeide for et medlemskap i EU på nåværende tidspunkt.
|
Nei, jeg er enig med KrFs linje om å stå fast på dagens § 93.
|
Ja, jeg mener at EØS-avtalen er en fornuftig plattform for europeisk samarbeid på det nåværende tidspunkt.
|
Ja. Jeg mener det er urealistisk å få til en slik avtale. Jeg tror at et forsøk på å oppnå en slik avtale har større sannsynlighet for å ende opp med at Norge blir presset til å søke om medlemsskap.
|
KrF har ikke avklart sitt syn på dette ennå, men vil selvsagt gjøre det når saken kommer opp til politisk behandling.
|
På dette punktet syns jeg formuleringen fra vårt nylig vedtatte stortingsprogram er dekkende for mitt syn: Reservasjonsretten i EØS må kunne benyttes aktivt i særlig viktige spørsmål.
|
|
Gerd Myklebust Wang
|
Nei. Vi mener Norge skal beholde dagens tilknytningsformer.
|
|
|
Ja. Jeg kjenner ikke til at en slik bilateral handelsavtale er et alternativ.
|
|
Ja. I særlig viktige spørsmål må reservasjonsretten kunne benyttes.
|
|
Svein H.H. Tennes
|
Nei, Kystpartiet er prinsipielt imot EU.
|
Nei, Kystpartiet støtter ikke en slik endring av Grunnloven.
|
Ja, Kystpartiet mener EØS-avtalen er å foretrekke foran norsk EU-medlemskap.
|
Nei, en bilateral handelsavtale hadde etter Kystpartiets normer vært et bedre alternativ for Norge.
|
Ja, Kystpartiet mener reservasjonsretten i EØS absolutt bør brukes mot Jernbanepakke IV.
|
Ja, Kystpartiet mener reservasjonsretten i EØS bør benyttes mer aktivt.
|
|
Ola Tellesbø
|
Norge skal ikke bli medlem av EU.
|
|
Ja, men alternativet til EØS vil aldri bare være EU-medlemskap.
|
|
|
Ja, men det viktigste er å få Norge fristilt fra EØS-avtalen. Den er for inngripende i vår selvbestemmelse. Vi må selv kunne begrense konkurranseutsettingen og i stedet opprettholde en nasjonal blandingsøkonomi med den suksessen dette har vært.
|
|
Turid Thomassen
|
|
|
|
|
|
Ja. Vi har jo knapt brukt den...
|
|
Anne Tingelstad Wøien
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivar Odnes
|
|
|
Egentleg ingen av delene, men vil akseptere EØS før EU-medlemskap.
|
|
|
|
|
Aksel Hagen
|
|
|
Ja, men en søkt problemstilling.
|
|
|
|
|
Anne Lise Fredlund
|
|
|
|
|
|
|
|
Ketil Kjenseth
|
Det kommer an på både EU og Norges utvikling. De neste 8 årene ser jeg det som uaktuelt med en ny søknad.
|
|
|
|
|
|
|
Ingjerd Thon Hagaseth
|
|
|
|
|
|
|