|
Else-May Botten
|
Jeg er for EU-medlemsskap, men forholder meg til foljeavstemmingens nei. Det er ikke på den politiske dagsorden å vurdere en ny runde på medlemsskap nå. Ikke tema eller på dagsordenen nå. Derfor er jeg opptatt av at vi benytter dagens EØS-avtale på en best mulig måte.
|
Jeg har fremmet forslaget som ligger til grunnlovsendringen sammen med Svein Roar Hansen. Å endre grunnlovens pgf 93 i tråd med forslaget vil ikke gjøre det lettere melde Norge inn i EU, som det påstås i spørsmålsstillingen. Det er folkeavstemmingen som avgjør om Norge skal bli medlem av EU , om det blir en tredje avstemming. Problemstillingen er om det skal være ¼ elle 1/3 av stortinget som skal kunne blokkere et eventuelt nei i folkeavstemmingen. Forslagets poeng er lage en parallellitet til endring av grunnloven, som gjøres med 2/3 flertall etter et valg.
|
EØS er viktig for å få tilgang til det indre marked. Det er bra for å sikre arbeidsplasser og også tilgang til arbeidskraft. Medlemsdebatt om EU er ikke tema nå.
|
Vi må ha EØS -avtalen. Å bygge handel med de Europeiske landene nå gjennom egne frihandelsavtaler er et helt feil spor. Da begir vi oss utpå tynn is og tar sjanser. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får.
|
Direktivet er ikke vedtatt i EU enda. Vi bør være proaktive å bidra til at direktivet får et innhold vi kan takke ja til, fremfor å tvinne fingrer og passive.
|
Vi må bruke handlingsrommet mer og være aktiv i starten av prosessene med de ulike direktivene. Slik får vi reell innflytelse og bedre resultater for landet vårt.
|
|
Fredric Bjørdal
|
|
|
|
|
Eg er ikkje tilhengjar av å konkurranseutsetje persontrafikken, heller ikkje når det kjem til tog og bane. Jernbanepakke IV er ikkje ferdig handsama i EU, og regjeringa jobbar saman med land i EU som har liknande politikk som oss for at EU-politikken skal bli best mogleg. Det er for tidleg å seie no om ein skal legge ned veto mot eit direktiv som ikkje enno er vedteke.
|
Nei, berre i heilt spesielle høve der ein ikkje har nådd fram med anna påverknad.
|
|
Tove-Lise Torve
|
Ja. Men jeg vil ha folkeavstemming, og at folkeavstemmingen skal være forpliktende for oss folkevalgte. Det er ikke aktuelt for meg å stemme for medlemskap i EU i Stortinget dersom folket har sagt nei. Det er ikke aktuelt å søke medlemskap i EU med rødgrønn regjering.
|
Jeg støtter dette forslaget. Men som premiss for å støtte forslaget ligger det at et flertall av Norges befolkning må ha sagt ja til å bli medlem av EU gjennom folkeavstemming.
|
Vi er avhengig av EØS-avtalen så lenge vi ikke er medlemmer av EU. EØS-avtalen er helt avgjørende for Norge både m.t.p. Næringsliv, arbeidsliv, utenrikspolitikk, osv.
|
Jeg foretrekker EØS-avtalen framfor en bilateral handelsavtale fordi EØS-avtalen er viktig for Norge også på andre områder enn handel.
|
Konkurranseutsetting av persontogtjenester er ikke Arbeiderpartiets politikk. Det er stor uenighet om Jernbanepakke IV i EU, spesielt om punktet vedr. konkurranseutsetting. Direktivet vil tidligst være klart etter Europaparlamentvalget i 2014. Fram til da er regjeringens innstilt på å påvirke aktuelle samarbeidspartnere i Europa til å si nei til konkurranseutsetting.
|
Jeg mener regjeringens holdning til bruk av reservasjonsretten gjennom EØS-avtalen brukes klokt og må vurderes fra sak til sak.
|
|
Eva Vinje Aurdal
|
Ja, Norge bør bli medlem.
|
|
|
|
|
|
|
Harald Nesvik
|
Ikke aktuell problemstilling.
|
|
|
|
|
|
|
Oskar Grimstad
|
|
|
|
|
|
|
|
Mette Hanekamhaug
|
Vi i Fremskrittspartiet har valgt å fristille våre medlemmer i dette spørsmålet. Årsaken er at vi ønsker at det skal avholdes bindende folkeavstemming i spørsmålet. Valget blir således hemmelig.
|
Dette forslaget er ikke ment som et forslag for å regulere EU-spørsmålet, og det er synd at «Nei til EU» forsøker å tolke lovendringen på en slik måte. Denne lovendringen, som vi støtter, er fordi det skal være samme krav for endring i Grunnloven og krav for eventuell inngåelse av internasjonale avtaler. All den tid vi mener det skal gjennomføres bindende folkeavstemming i spørsmålet om EU er disse to sakene ikke relatert til hverandre.
|
Jeg mener at deler av EØS-avtalen med fordel kunne vært gjennomgått med sikte på noen endringer, men støtter Norges medlemsskap i EØS. Avveiing mellom EØS og EU blir avgjort gjennom folkeavstemming.
|
Jeg mener at deler av EØS-avtalen med fordel kunne vært gjennomgått med sikte på noen endringer, men støtter Norges medlemsskap i EØS.
|
Nei. Vi i Fremskrittspartiet ønsker et bedre og mer effektivt tilbud for persontrafikken på jernbanen, og støtter derfor en større konkurranse innenfor sektoren.
|
Et slikt spørsmål er vanskelig å besvare. Jeg mener politiske avgjørelser skal foretas på grunnlag av hva som er til det beste for landet og dets innbyggere, og ikke la prinsipper/politisk ideologi komme foran. Jeg mener derfor at å si at reservasjonsretten på generelt grunnlag må brukes mer blir feil, hva om nesten alt som kommer fremover er til det beste for landet? Det avgjørende for eventuelt motstand mot eller støtte for en sak bør være sakens viktighet eller betydning, ikke om det kommer fra EU eller ikke. Når det er sagt mener jeg at vi i langt flere saker enn i dag med fordel kunne ha benyttet oss av reservasjonsretten oftere, og i de tilfeller en finner det nødvendig å bruke den bør vi gjøre det – uavhengig av EUs eventuelle reaksjoner på dette.
|
|
Helge Orten
|
Høyre mener at Norge på lang sikt er tjent med et medlemskap i EU og vil arbeide for styrket integrasjon i Europa og norsk medlemskap i EU. Spørsmålet om medlemskap i EU skal avgjøres ved folkeavstemning. Så lenge Norge ikke er medlem, vil Høyre prioritere en mer aktiv europapolitikk. Det norske samfunnet formes av beslutninger tatt i et politisk system der norske velgere ikke er representert. Dette er et demokratisk problem. Selv om det i den kommende stortingsperioden ikke er aktuelt å erstatte EØS-avtalen med et medlemskap i EU, ønsker Høyre på lengre sikt å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU.
|
Forslaget om endring av Grunnloven § 93 ble ikke bifalt i Stortinget i 2011; se Innst. 148 S. (2011-2012). I det nye forslaget i Dokument 12 (2011-2012) er det fremmet tilsvarende forslag, og dette skal behandles i neste stortingsperiode. Høyre var ved forrige behandling av den oppfatning at det stortingsmindretallet som kan blokkere og stemme ned et flertall i Stortinget og i folket, endres fra en fjerdedel til en tredjedel av stortingsrepresentantene, under forutsetning av at det i forkant er avholdt en rådgivende folkeavstemning. Uten folkeavstemning fastholdes kravet om tre fjerdedels flertall som i dag.
|
Nei. Høyre ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU. Se for øvrig spørsmål nr. 1.
|
Høyre forholder seg til EØS-avtalen og ønsker ikke å erstatte den med en bilateral handelsavtale. Tilgang til EUs indre marked gjennom EØS-avtalen er en viktig forutsetning for å sikre velferden i det norske samfunnet.
|
Nei. Høyre støtter at jernbanepakke IV implementeres og tas inn i norsk lovgivning gjennom EØS-avtalen. En evaluering av Gjøvikbanen utført av Transportøkonomisk institutt i 2010 dokumenterte at anbudskonkurranse fører til lavere kostnader for det offentlige, et bedre tilbud for passasjerer uten at de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser ble forverret.
|
Høyre mener at den beste måten å påvirke lovgivning på er å involvere seg tidlig og relevant i prosessene. Vi mener at reservasjonsretten skal benyttes i prinsipielt viktige saker og ikke symbolsaker.
|
|
Elisabeth Røbekk Nørve
|
Høyre mener at Norge på lang sikt er tjent med et medlemskap i EU og vil arbeide for styrket integrasjon i Europa og norsk medlemskap i EU. Spørsmålet om medlemskap i EU skal avgjøres ved folkeavstemning. Så lenge Norge ikke er medlem, vil Høyre prioritere en mer aktiv europapolitikk. Det norske samfunnet formes av beslutninger tatt i et politisk system der norske velgere ikke er representert. Dette er et demokratisk problem. Selv om det i den kommende stortingsperioden ikke er aktuelt å erstatte EØS-avtalen med et medlemskap i EU, ønsker Høyre på lengre sikt å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU.
|
Forslaget om endring av Grunnloven § 93 ble ikke bifalt i Stortinget i 2011; se Innst. 148 S. (2011-2012). I det nye forslaget i Dokument 12 (2011-2012) er det fremmet tilsvarende forslag, og dette skal behandles i neste stortingsperiode. Høyre var ved forrige behandling av den oppfatning at det stortingsmindretallet som kan blokkere og stemme ned et flertall i Stortinget og i folket, endres fra en fjerdedel til en tredjedel av stortingsrepresentantene, under forutsetning av at det i forkant er avholdt en rådgivende folkeavstemning. Uten folkeavstemning fastholdes kravet om tre fjerdedels flertall som i dag.
|
Nei. Høyre ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU. Se for øvrig spørsmål nr. 1.
|
Høyre forholder seg til EØS-avtalen og ønsker ikke å erstatte den med en bilateral handelsavtale. Tilgang til EUs indre marked gjennom EØS-avtalen er en viktig forutsetning for å sikre velferden i det norske samfunnet.
|
Nei. Høyre støtter at jernbanepakke IV implementeres og tas inn i norsk lovgivning gjennom EØS-avtalen. En evaluering av Gjøvikbanen utført av Transportøkonomisk institutt i 2010 dokumenterte at anbudskonkurranse fører til lavere kostnader for det offentlige, et bedre tilbud for passasjerer uten at de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser ble forverret.
|
Høyre mener at den beste måten å påvirke lovgivning på et å involvere seg tidlig og relevant i prosessene. Vi mener at reservasjonsretten skal benyttes i prinsipielt viktige saker og ikke symbolsaker.
|
|
Rigmor Andersen Eide
|
|
Nei, men legger stor vekt på folkeavstemninger.
|
|
Ja. Tror mer på EØS enn handelsavtaler .
|
|
Ja i viktige prinsippielle og nasjonale spørsmål bør den brukes mer aktivt.
|
|
Steinar Reiten
|
|
|
|
|
Kjenner ikke innholdet i Jernbanepakke IV godt nok til å kunne svare.
|
|
|
Erik Kristoffer Jenset
|
|
|
Ja, og avtalen er overmoden for reforhandling.
|
Må selvsagt se handelsavtalen først for å kunne måle dem mot hverandre.
|
Ja. Allerede er det slik at helhetlig ansvar og langsiktighet i anbud mangler i Norge.
|
Ja. Og vi må være flinkere til å tilpasse direktiv til vårt land, spesielt innenfor transportsektoren.
|
|
Styrk Finnøy
|
|
|
|
|
|
|
|
Kjell Bjarne Dahl
|
|
|
|
|
|
|
|
Jenny Klinge
|
|
|
|
|
|
|
|
Geir Inge Lien
|
|
|
|
Nei, en handelsavtale er bedre.
|
Ja, dette er en viktig sak.
|
|
|
Ingrid Opedal
|
|
|
|
|
|
|
|
Kim Thoresen-Vestre
|
|
|
|
|
|
|
|
Pål Farstad
|
|
Nei, ikke ut fra dagens situasjon.
|
|
|
|
Norge bør bruke reservasjonsretten når det er nødvendig, ikke ha et prinsipielt utgangspunkt om å bruke den mer aktivt.
|
|
Britt Giske Andersen
|
|
|
|
|
|
Norge bør bruke reservasjonsretten når det er nødvendig, ikke ha et prinsipielt utgangspunkt om å bruke den mer aktivt.
|