|
Turid Thomassen
|
|
|
|
|
|
|
|
Hans Olav Lahlum
|
|
|
Med forbehold: Jeg vil prinsipielt foretrekke en bilateral handelsavtale, men selvsagt ikke dersom det er en avtale som gir dårligere vilkår og mindre selvråderett enn EØS-avtalen. Alternativene må være klare for at jeg skal kunne si endelig hva jeg foretrekker her. Støtter at man klargjør alternativene best mulig og deretter legger spørsmålet ut til folkeavstemning.
|
|
|
|
|
Lisbeth Fremstad
|
|
|
|
|
|
|
|
Rigmor Åsrud
|
Jeg viser til formuleringene i vårt partiprogram.
|
|
|
|
|
|
|
Tore Hagebakken
|
Jeg viser til formuleringene i vårt partiprogram.
|
|
|
|
|
|
|
Stine Renate Håheim
|
|
Jeg mener dette ikke er aktuelt på nåværende tidspunkt.
|
Umulig å ta stilling til før man eventuelt vet hva en slik handelsavtale vil sikre av norske interesser.
|
Reservasjonsretten bør benyttes der det er saklig riktig.
|
Har ikke tatt stilling til dette, da jeg ikke kjenner alle detaljer godt nok.
|
Har ikke tatt stilling, da jeg ikke kjenner saken godt nok.
|
|
Hilde Kristin Holtesmo
|
|
|
|
|
|
|
|
Erik Strand
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivar Odnes
|
|
|
|
|
|
|
|
Marit Knutsdatter Strand
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingvild Kessel
|
Men ønsker å respektere folkets mening dersom det gjennomføres en folkeavstemning.
|
Vi i De Grønne arbeider for reformer i EU-systemet og i EØS-avtalen, med mer innsyn, mer demokrati, bedre ivaretakelse av klima- og miljøhensyn og mer deltakelse som mål. Norge, som andre land, har ansvar for å bidra til å styrke internasjonalt samarbeid og internasjonale institusjoner, og vi bør derfor ikke trekke oss ut av EØS.
|
|
|
Jeg mener at jernbane og tog på grunn av kompleksitet og kapasitetsmangel, ikke er egnet for konkurranse. Jeg og MDG vil stanse oppsplitting og konkurranseutsettingen av togdrift på norske skinner og etablere ett togselskap som har ansvar for både skinner og tog. På denne måten får vi færre grensesnitt, klare ansvarslinjer og et togtilbud for de reisende som både er kostnadseffektivt, hyppig, moderne og pålitelig.» og «Stanse konkurranseutsetting og fragmentering av togdrift på norske skinner og etablere ett jernbaneselskap som skal ha ansvar for både tog og skinner.
|
Jeg mener vi bør sikre at Norges energiressurser støtter Europas satsing på fornybar energi og jeg støtter flere sjøkabler til Storbritannia og kontinentet. Det er i dag en del «hull» i reguleringen av kraftoverføring mellom land. ACER har derfor blitt opprettet for å tette noen av disse hullene og bidra til Europas skifte over til fornybar energi. ACER har vedtakskompetanse på enkelte grensekryssende spørsmål.
|
|
Hilde Ekeberg
|
|
EØS-avtalen innebærer full markedsadgang til vårt viktigste eksportmarked, samtidig som vi bevarer selvråderetten over avgjørende områder som landbruk, fiskeri, energi, pengepolitikk og utenrikspolitikk. EØS har vært helt sentral for å sikre at Norge ikke er EU-medlem, med de negative konsekvensene det ville fått for norsk økonomi og demokrati. KrF er ikke villig til å sette norske bedrifter og arbeidsplasser på spill ved å si nei til EØS og deretter risikere en handelsavtale med svekket markedsadgang til vårt viktigste eksportmarked. I stedet mener KrF at Norge i langt større grad enn i dag må utnytte de mulighetene vi har til å påvirke EØS-relevante saker og til å si nei til uakseptable EU-forslag, slik KrF for eksempel sa nei til å underlegge oss EUs finanstilsyn. EØS har demokratiske utfordringer ved at det tas beslutninger i EU som gjøres gjeldende for EØS-området, som Norge i mindre grad har mulighet til å delta i. Dette gjelder imidlertid i hovedsak områder der Norge og EU har mye mer sammenfallende interesser, enn de områdene som ikke omfattes av EØS-avtalen.
|
Ja, etter alt å dømme ville en bilateral handelsavtale gi oss svekket markedsadgang til Norges viktigste eksportmarked, med negative konsekvenser for norske bedrifter og arbeidsplasser.
|
Ja. KrF mener at vi i større utstrekning må benytte oss av handlingsrommet og muligheten vi har i EØS til å si nei til uakseptable EU-forslag, slik KrF for eksempel sa nei til å underlegge oss EUs finanstilsyn.
|
KrF mener at jernbanen er et offentlig ansvar, og staten skal fortsatt ha ansvaret for og eierskapet til infrastrukturen, for koordinering og styring av trafikken og for utvikling av jernbanens rolle.Samtidig har KrF i lengre tid ønsket en jernbanereform for en fornyelse av jernbanen som et viktig samferdselstilbud i Norge. I denne reformen er det allerede åpnet for konkurranse på persontrafikk i Norge. Dette skal gjennomføres gradvis, og formålet er en jernbane med bedre kvalitet, økt frekvens og forutsigbarhet for kundene. Man bør høste erfaringer fra de første trafikkpakkene før man eventuelt går videre til en konkurranseutsetting av hele jernbanenettet. Jernbanepakke IV handler også om mer enn konkurranseutsetting, som for eksempel sikkerhetsaspekter og en del jernbanetekniske momenter. Med dette som bakgrunn er det neppe sannsynlig at KrF går inn for å bruke reservasjonsretten mot jernbanepakke IV.
|
KrF stemte våren 2016 mot at Norge skulle underlegges EUs finanstilsyn, og mange av de samme argumentene vil gjøre seg gjeldende her. Vi ønsker ikke å overføre vår suverenitet til ESA i et så viktig område for Norge som energi, så lenge ESA bare skal strø sand på det ACER kommer fram til.
|
|
Toril Kristiansen
|
|
Dersom en ny regjering vurderer å søke medlemskap, mener jeg den først må legge dette frem i en folkeavstemning
|
|
|
|
|
|
Ketil Kjenseth
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingjerd Thon Hagaseth
|
|
|
|
|
|
|
|
Olemic Thommessen
|
|
|
|
|
|
|
|
Kari-Anne Jønnes
|
Høyres prinsipielle standpunkt er at vi ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltagelse i EU. Om det blir aktuelt, må det avholdes folkeavstemning om norsk EU-medlemskap
|
EØS-avtalen tjener, og har tjent, oss godt. Tilknytningen til det indre markedet er avgjørende for norsk økonomi og samarbeid med de europeiske landene.
|
EØS-avtalen kan ikke sammenlignes med en frihandelsavtale, den er dekker langt flere viktige områder enn en bilateral handelsavtale kan. Dette gjelder blant annet en rekke samarbeidsprogrammer innen utdanning og forskning, rett til helsehjelp og veterinærsamarbeid. I tillegg er EØS-avtalen dynamisk slik at man ikke må reforhandle hver gang det oppstår behov for modernisering og forbedring.
|
Bruk av reservasjonsretten vil kunne sette viktige deler av EØS-avtalen ut av spill
|
denne pålegger uansett i overskuelig fremtid ikke direkte å konkurranseutsette persontrafikken – Høyre er for øvrig slett ikke i mot denne type konkurranseutsetting
|
Norsk deltakelse i energibyrået ACER innebærer ikke myndighetsoverføring
|
|
Morten Ørsal Johansen
|
|
|
Det forutsetter at EØS avtalen sies opp og forhandles på nytt.
|
|
Jeg er for konkurranseutsetting, men på vilkår Norge som selvstendig stat vedtar. Ingen andre skal vedta noe på våre vegne.
|
Enhver overføring av myndighet må skje etter nøye overveielse og i tråd med grunnloven.
|
|
Silje Diserud
|
|
|
|
|
|
|