Spørsmål 1
|
På nåværende tidspunkt er det ikke relevant å svare på dette spørsmålet, med utgangspunkt i den oppslutning som er til EU i den norske befolkningen er spørsmålet ikke aktuelt.
|
Spørsmål 2
|
Benytter vi en rådgivende folkeavstemming bør den være reell.
|
Spørsmål 3
|
Viser til svar på spørsmål 1.
|
Spørsmål 4
|
|
Spørsmål 5
|
Spm 5 og 6 svarer jeg ikke på, det må vurderes i hver enkelt sak og når det gjelder en Jernbanepakke IV kan jeg ikke ta stilling til denne før nærmere utredning er foretatt jmf samferdselsdepartement uttalelse som blant annet sier følgende: Utkastet ble lagt frem av Kommisjonen 30. januar 2013, og ble samme dag oversendt Rådet og Europaparlamentet for behandling. Samferdselsdepartementet bad om innspill til forslagene i februar 2013. 66 instanser ble direkte kontaktet, og innspillsbrevet ble lagt ut på Samferdselsdepartementets hjemmesider. Det vil på bakgrunn av innspillene bli utarbeidet norske posisjoner til forslaget. Vår politikk er at vi ikke ønsker å konkurranseutsette persontogtjenester. Dette er også slått fast av Statsministeren og Utenriksministeren ved flere anledninger. Den norske regjeringen skriver i EØS-arbeidsprogrammet at «det fra norsk side vil arbeides for at det gis mulighet for nasjonalt handlingsrom, fleksibilitet og gode overgangsordninger». Vår viktigste jobb nå er derfor å samarbeide med andre aktører i Europa som heller ikke ønsker å innføre krav til å konkurranseutsette persontogtjenestene
|
Spørsmål 6
|
|