|
Ane Margrethe Ugelvik
|
|
|
|
|
|
|
|
Kirsti Bergstø
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Olsen
|
|
|
|
|
|
|
|
Runar Sjåstad
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingalill Olsen
|
|
|
|
|
|
|
|
Steinar Karlstrøm
|
|
|
|
|
|
|
|
Bengt Stabrun Johansen
|
|
|
|
|
|
|
|
Geir Iversen
|
|
|
|
|
|
|
|
Nancy Anti
|
|
|
|
|
|
|
|
Ørjan Jensen
|
|
|
|
|
|
|
|
Ann Solveig Nystad
|
|
|
|
|
|
|
|
Trygve Bakkehaug
|
|
EØS-avtalen innebærer full markedsadgang til vårt viktigste eksportmarked, samtidig som vi bevarer selvråderetten over avgjørende områder som landbruk, fiskeri, energi, pengepolitikk og utenrikspolitikk. EØS har vært helt sentral for å sikre at Norge ikke er EU-medlem, med de negative konsekvensene det ville fått for norsk økonomi og demokrati. KrF er ikke villig til å sette norske bedrifter og arbeidsplasser på spill ved å si nei til EØS og deretter risikere en handelsavtale med svekket markedsadgang til vårt viktigste eksportmarked.
|
Ja, etter alt å dømme ville en bilateral handelsavtale gi oss svekket markedsadgang til Norges viktigste eksportmarked, med negative konsekvenser for norske bedrifter og arbeidsplasser.
|
Ja. KrF mener at vi i større utstrekning må benytte oss av handlingsrommet og muligheten vi har i EØS til å si nei til uakseptable EU-forslag, slik KrF for eksempel sa nei til å underlegge oss EUs finanstilsyn. Men jeg tenker også at vi fortsatt skal være nøye med hvor og hva vi bruker den på.
|
Dette er et tema hvor jeg tenker at er litt usikker.KrF mener at jernbanen er et offentlig ansvar, og staten skal fortsatt ha ansvaret for og eierskapet til infrastrukturen, for koordinering og styring av trafikken og for utvikling av jernbanens rolle.Samtidig har KrF i lengre tid ønsket en jernbanereform for en fornyelse av jernbanen som et viktig samferdselstilbud i Norge. I denne reformen er det allerede åpnet for konkurranse på persontrafikk i Norge. Dette skal gjennomføres gradvis, og formålet er en jernbane med bedre kvalitet, økt frekvens og forutsigbarhet for kundene. Man bør høste erfaringer fra de første trafikkpakkene før man eventuelt går videre til en konkurranseutsetting av hele jernbanenettet. Jernbanepakke IV handler også om mer enn konkurranseutsetting, som for eksempel sikkerhetsaspekter og en del jernbanetekniske momenter. Med dette som bakgrunn er det neppe sannsynlig at KrF går inn for å bruke reservasjonsretten mot jernbanepakke IV.
|
KrF stemte våren 2016 mot at Norge skulle underlegges EUs finanstilsyn, og mange av de samme argumentene vil gjøre seg gjeldende her. Vi ønsker ikke å overføre vår suverenitet til ESA i et så viktig område for Norge som energi, så lenge ESA bare skal strø sand på det ACER kommer fram til.
|
|
Trine Noodt
|
|
|
|
|
|
|
|
Isak Ole Hætta
|
|
|
|
|
|
|
|
Marianne Haukland
|
EØS avtalen sikrer norske arbeidsplasser ved at vi som en eksportnasjon har tilgang til ett av verdens største marked. Norge eksporterte fisk for 61,3 milliarder i 2016.
|
|
Det krever mer byråkrati for Norge å forhandle bilaterale handelsavtaler. Fordi vi i dag er medlem av EU gjennom EØS har vi frihandelsavtaler med alle land i EU, dette ville vært vanskeligere å oppnå dersom vi melder oss ut.
|
Vi har fått gjennomslag for differensiert arbeidsgiveravgift gjennom forhandlinger med EU, dette betyr at vi også kan oppnå gode resultater ved bruk av de verktøyene som finnes i EU systemet.
|
Mer konkurranse er bra for forbrukerne og transportnæringen.
|
|
|
Frank Bakke-Jensen
|
Ikke nå, men på lengre sikt tror jeg Norge vil være tjent med et enda tettere avtaleverk med våre nærmeste naboland.
|
Umulig å svare på før man får en begrunnelse for folkeavstemmingen.
|
|
Reservasjon må avklares fra sak til sak.
|
|
Spørsmålet er for upresist.
|
|
Bengt Rune Strifeldt
|
|
|
|
|
Jeg er for å konkurranseutsette persontrafikken, men dette bør gjøres på frivillig basis.
|
|
|
Monica Hauge Stiansen
|
Vi får ikke råderett over våre egne ressurser
|
Dette er en viktig sak for Norge så våre innbyggere må få uttale seg om hva de ønsker
|
EØS har mye regelverk som er for tungvindt. Tror Norge med gode forhandlere i spissen vil fremme mye bedre våre interesser enn det noen i Brussel kan.
|
Vi må være klare og tydelige på hva vi mener og hva vi ikke godtar.
|
Jeg mener at Norge skal bestemme selv om vi skal konkurranseutsette persontrafikken eller ikke.
|
|