Spørsmål 1
|
Men det er ikke aktuelt å søke om medlemskap i kommende periode.
|
Spørsmål 2
|
EØS-avtalen har tjent Norge og norske arbeidsplasser svært godt i over 20 år. Den gir oss fullverdig tilgang til det indre markedet i Europa, på linje med våre konkurrenter i EU, og er derfor svært viktig for norsk verdiskaping, norske jobber og velferden i Norge. Siden 1992 er det kun en håndfull saker som har vært utfordrende for Norge, og de fleste av dem kan kompenseres med nasjonal politikk innenfor rammeverket av EØS-avtalen.
|
Spørsmål 3
|
En bilateral handelsavtale vil ikke kunne gi norske bedrifter tilgang til det indre markedet i Europa på lik linje med våre konkurrenter i EU. En bilateral handelsavtale vil derfor kunne bidra til at norske jobber flyttes ut av landet. EØS-avtalen er spesielt viktig for de mange eksportbedriftene og -arbeidsplassene i distriktene i Norge.
|
Spørsmål 4
|
De siste 20 årene har det kun vært en håndfull saker fra EU som har vært utfordrende for Norge, og de er stort sett løst gjennom aktivt påvirkningsarbeid og/eller nasjonal politikk innenfor EØS-avtalens handlingsrom. Reservasjonsretten bør brukes med varsomhet.
|
Spørsmål 5
|
EUs Jernbanepakke åpner for konkurranse om persontrafikken, men samtidig ligger det begrensninger i direktivet for de medlemsland som ønsker å benytte seg av det. Spørsmålet er derfor galt stilt, og hvordan direktivet anvendes i Norge vil være gjenstand for nasjonal politikk. Når det er sagt, så mener jeg at det er positivt med konkurranse om persontrafikken. Vi har gode erfaringer fra anbudsutsettingen av Gjøvikbanen, der punktlighet, regularitet og kundetilfredshet ble bedre etter at NSB Anbud AS vant konkurransen om å drive strekningen. Vi har også gode erfaringer med Flytoget, som drives etter kommersielle prinsipper i konkurranse med NSB, selv om det er eid av Staten.
|
Spørsmål 6
|
Norge er allerede en del av EUs indre energimarked, og det er derfor i Norges interesse at vi også tar del i ACER.
|