|
Stein Kristiansen
|
|
|
|
|
|
|
|
Yvonne Wold
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders Lindbeck
|
|
|
|
|
|
|
|
Else-May Botten
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredric Bjørdal
|
|
|
|
Reservasjonsretten er ein av fleire måtar å bruke handlingsrommet på. Eg vil i tillegg utnytte handlingsrommet maksimalt gjennom tidleg medverknad i EU-prosessar og ved å gjennomføre politiske tiltak som t.d. tiltak for eit seriøst og organisert arbeidsliv.
|
Eg vil ta stilling til jernbanepakken når han er klar. Mitt utgangspunkt er at eg ikkje ønskjer ei privatisering av jernbana. Arbeidarpartiet vil sikre offentleg eigarskap og kontroll i jernbanesektoren.
|
Arbeidarpartiet meiner at løysinga norske myndigheiter har kome fram til basert på den såkalla finanstilsynsmodellen vil kunne ivareta norske interesser.
|
|
Tove-Lise Torve
|
Arbeiderpartiet vil ha folkeavstemming dersom EU-spørsmålet kommer opp i kommende stortingsperiode. Folkeavstemmingen skal være forpliktende for oss folkevalgte. Det er ikke aktuelt for meg å stemme for medlemskap i EU i Stortinget dersom folket har sagt nei. Dersom Arbeiderpartiet kommer i regjering vil jeg selvsagt forholde meg til EU-spørsmålet slik regjeringsplattformen omtaler dette.
|
|
Jeg foretrekker EØS-avtalen framfor en bilateral handelsavtale fordi EØS-avtalen er viktig for Norge også på andre områder enn handel.
|
Jeg mener bruken av reservasjonsretten gjennom EØS-avtalen må forvaltes klokt og må vurderes fra sak til sak. Arbeiderpartiets politikk er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen, blant annet gjennom tidlig medvirkning i beslutningsprosessene. Et eksempel på dette er påvirkning for vår politikk for et seriøst og organisert arbeidsliv.
|
Konkurranseutsetting/privatisering av togtjenester er ikke Arbeiderpartiets politikk. Arbeiderpartiet vil sikre offentlig eierskap og kontroll i jernbanesektoren. Vi tar stilling til EUs jernbanepakke IV når den er endelig klar.
|
Norske myndigheter har kommet fram til en løsning basert på den såkalte finanstilsynsmodellen. Arbeiderpartiet mener at dette vil ivareta norske interesser.
|
|
Anne Kristin Bryne
|
|
|
|
|
|
|
|
Lars Helge Meidell
|
|
Det er viktig at folket gis muligheten til å velge hvor makten skal ligge - Brüssel eller Norge.
|
|
|
|
|
|
Jenny Klinge
|
|
|
|
|
|
|
|
Geir Inge Lien
|
|
|
|
|
|
|
|
Lage Nøst
|
Miljøpartiet De Grønne mener en eventuell ny diskusjon om norsk EU-medlemskap må forutsette reformer som styrker unionens demokratiske legitimitet. Spørsmålet om norsk medlemskap må avgjøres gjennom folkeavstemning. Personlig er jeg positiv til både internasjonalt samarbeid og mer regionalt samarbeid i Europa, og jeg mener også at overnasjonale organisasjoner med mulighet til å binde medlemslandene til vedtak kan vise seg nødvendig for å unngå "free rider"-problematikk i for eksempel klima- og miljøpolitikken, men også med hensyn til skatteflukt og lignende. Dette er ikke nødvendigvis et argument for at Norge bør gå inn i EU slik situasjonen er i dag, da organisasjonen på en rekke områder, som for eksempel landbruk, fører en uansvarlig politikk i et generasjonsperspektiv. Men jeg lar meg ikke imponere av argumenter som at Norge for eksempel står friere til å gå foran i miljøpolitikken utenfor EU, all den tid Norge vitterlig IKKE har brukt sin frihet til å gå foran; hva gjelder klimagassutslipp er vi sinker i forhold til EU-landene. Dersom det en gang i framtiden skulle øynes håp om at EU kunne bli et samarbeidsorgan som prioriterer sosial og økologisk bærekraft fremfor markedsliberalisme, ville jeg ikke sette meg på bakbeina med henvisning til norsk selvråderett alene. Oppsummert: Internasjonalt samarbeid er bra, EU kan bli bedre.
|
Sammen med våre europeiske søsterpartier vil De Grønne arbeide for reformer i EU-systemet og i EØS-avtalen, med mer innsyn, mer demokrati, bedre ivaretakelse av klima- og miljøhensyn og mer deltakelse som mål. De Grønne mener at Norge, som andre land, har ansvar for å bidra til å styrke internasjonalt samarbeid og internasjonale institusjoner.
|
|
Miljøpartiet De Grønne mener Norge bør bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen mot direktiver som strider mot viktige klima- og miljøhensyn eller som griper inn i saker som åpenbart må bestemmes av nasjonalstaten. I dag er vi for restriktive.
|
De Grønne vil stanse oppsplitting og konkurranseutsettingen av togdrift på norske skinner. Vi vil etablere ett togselskap som har ansvar for både skinner og tog. På denne måten får vi færre grensesnitt, klare ansvarslinjer og et togtilbud for de reisende som både er kostnadseffektivt, hyppig, moderne og pålitelig. Jernbane og tog er et integrert system som på grunn av kompleksitet og kapasitetsmangel, ikke er egnet for konkurranse.
|
De Grønne vil jobbe for å sikre at Norges energiressurser støtter Europas satsing på fornybar energi. Vi støtter flere sjøkabler til Storbritannia og kontinentet. Når Europa skal avvenne seg fossil energi, er det viktig at vi deler på den rene strømmen. For å lette dette arbeidet, kan det være hensiktsmessig med en ACER som en regulator med myndighet på grenseoverskridende spørsmål for å sikre et sammenhengende europeisk kraftmarked. Norges voksende kraftoverskudd innebærer at vi kan bidra til det globale grønne skiftet med både balansekraft og industriprodukter fra kraftkrevende industri.
|
|
Steinar Reiten
|
|
|
|
|
|
|
|
Simon M. Grimstad
|
|
|
|
|
|
|
|
Pål Farstad
|
|
|
|
|
|
|
|
Lena Landsverk Sande
|
Helse, mattryggleik, antibiotikapolitikk, landbruk, fiske mm
|
Må sette meg meir inn i dette OM ei folkerøysting vert aktuelt
|
Hypotetisk... treng meir kunnskap før ei slik avgjerd evt. kan takast
|
OM det er naudsynt for å ta vare på våre verdiar og vår tryggleik. Ikkje veto utan at det har eit klart mål om å beskytte
|
|
|
|
Helge Orten
|
Høyres prinsipielle standpunkt er at vi ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltakelse i EU. Om det blir aktuelt, må det avholdes folkeavstemming om norsk EU-medlemsskap.
|
EØS-avtalen er viktig for Norge og sikrer oss en tilknytning til EU's indre marked, som er viktig for norsk økonomi og samarbeidet med de europeiske landene.
|
EØS-avtalen er mer omfattende enn en handelsavtale og dekker flere områder. I tillegg er EØS-avtalen dynamisk slik at man ikke må reforhandle hver gang det oppstår behov for modernisering og forbedring.
|
Det er et spørsmål det er vanskelig å svare ja eller nei på, og som må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Omfattende bruk av reservasjonsretten vil kunne sette viktige deler av EØS-avtalen ut av spill.
|
Jernbanereformen legger allerede opp til å kunne ta i bruk konkurranseutsetting i persontrafikken.
|
Norsk deltakelse i energibyrået ACER innebærer ikke myndighetsoverføring.
|
|
Marianne Synnes
|
|
|
|
|
|
|
|
Vetle Wang Soleim
|
Høyre ønsker å erstatte EØS-avtalen med full deltagelse i EU. Dersom det blir aktuelt, må det avholdes folkeavstemning om norsk EU-medlemskap
|
EØS-avtalen tjener, og har tjent, oss godt. Tilknytningen til det indre markedet er avgjørende for norsk økonomi og samarbeid med de europeiske landene.
|
EØS-avtalen tjener, og har tjent, oss godt. Tilknytningen til det indre markedet er avgjørende for norsk økonomi og europeisk samarbeid. En bilateral avtale vil aldri kunne bli en fullverdig erstatning
|
Bruk av reservasjonsretten vil kunne sette viktige deler av EØS-avtalen ut av spill
|
og denne pålegger ikke å konkurranseutsette persontrafikken, selv om vi i Høyre ikke er i mot denne type konkurranseutsetting.
|
Norsk deltakelse i energibyrået ACER innebærer ikke myndighetsoverføring
|
|
Sylvi Listhaug
|
|
|
|
|
|
|
|
Jon Georg Dale
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Steinar Engeli Johansen
|
|
|
|
|
|
|